lørdag 11. februar 2012

Carmina Burana i Trondheim

O salige stund uten like! Ad nærmest ufine metoder fikk jeg skaffet to billetter på niende rad i Olavshallen i går kveld. Fortvilelsen var stor da jeg oppdaget at jeg hadde blingsa på en måned, hadde innbilt meg at konserten skulle være i april, av alle ting. Men som sagt, jeg greide å få tak i billetter.. Ikke akkurat ran på høylys dag, men ikke langt i fra heller. Det var verdt det. Her er et klipp fra generalprøven



Åpningssatsen til Carmina Burana er kanskje en av de mest kjente i det hele tatt, brukt og misbrukt i allskens videoer og reklameinnslag. Den er virkelig fantastisk flott, den slår mot deg så det nærmest blir tarmslyng av det. Vi var så heldige at vi fikk den to ganger, siden det var opptak, og en forstyrrende lyd gjorde at alt måtte tas forfra igjen. O Fortuna, for en bonus. Trondheim er velsignet med et rikt musikkliv, ikke minst er kormiljøet i verdensklasse, og TSO vokalensemble, Ad Libitum, Nidarosdomens jentekor, og Nidarosdomens Oratoriekor fikk det til!  Solistene gjorde sitt til at dette ble uforglemmelig, men Michael Weinius sin pjuskete svane er vel nesten den mest uforglemmelige prestasjonen. Svanens død i en annen framføring enn hva man er vant til fra balletten, i alle fall (og mye morsommere)

Og orkesteret, TSO, blir bare bedre og bedre for hver gang jeg hører det. Den energien Krzysztof Urbanski løser ut hos orkesteret er nærmest eksplosiv!
Dette er moro! Ikke minst er teksten det, her er dikt om elskov og fyllefanter, skjønne damer og fortapte munker. Og døende svaner. Nå er det ikke mer! Benytt anledningen om det blir en neste gang

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer!