tirsdag 18. oktober 2011

Kulturopplevelser etter ketchupmetoden - Håndverkerne

Jeg har vært dårlig på kulturelle opplevelser i år, det har blitt mest sosialt. Det har vært som med ketchupflaska, først er det ingenting, og så er det ingenting, og så kommer alt på en gang. Jeg har ikke vært på noe kulturelt siden jeg var på kino og så Black Swan en gang i vinter. Jeg likte forresten ikke filmen, nå er det sagt, jeg kom ut av skapet der. Skjønner at det riktige var å like den, men det gjorde jeg altså ikke. Har forresten sett noen teaterstykker på våren også. Nuvel, som det heter. På torsdag i forrige uke var jeg og så Czardasfyrstinnen, og allerede på lørdag var jeg på Trøndelag og så Håndverkerne.

Som jeg lo! Ikke at jeg skal røpe for mye av handlingen, men snakk om å kjenne seg igjen. Vi har hatt den relativt tvilsomme fornøyelsen av å bygge om bad og vaskerom, og pusse opp kjøkken mens vi bodde oppe i det. Det jeg trodde skulle ta sånn cirka en måned, toppen to, ble i alle fall et halvt år, om ikke mer. Jeg skal aldri, aldri spise Fjordland mer! Noe så trist som å sitte i sofaen på stua bak en stabel med kasser og spise ferdigmat med plastgaffel! I månedsvis. Og mer enn en gang kjente jeg lysten til det onde i mitt hjerte overfor  håndverkere som ikke kom den dagen de sa de skulle, og ikke den neste heller.

Jeg kom altså veldig godt forberedt til Håndverkerne. Gjenklang med en gang. Jeg liker meg på Trøndelag Teater for tiden, de har så gjennomarbeidede produksjoner; flott scenografi, flott regi, og til og med fantastisk morsom koreografi! For den som ikke er informert om hva det handler om, så er det altså paret som skal bygge om huset, for da skal de bli så lykkelige! Det er drømmen, og hvem deler ikke den? Men så er det da kanskje ikke helt seriøse håndverkere, eller det er jo ikke håndverkere heller, viser det seg.  Så går det helt skeis da, det er vel snakk om en slags dekonstruksjon, både av hus og av liv. Det er mange kostelige scener, men den beste er vel da håndverkerne kommer ryggende ut under vasken, komplett med rørleggersprekk, til Dovregubbens Hall. Benytt sjansen! Lattergaranti!

I have been to the theatre, I enjoyed myself!

Foto: GT Nergaard

Foto: GT  Nergaard

4 kommentarer:

  1. jeg liker å gå på teater. i Hellas var jeg nok litt oftere. men jeg har sett to tre stikker i Norge og, i Oslo. noen uker siden var jeg på Hege Schøyen og kan ikke si mye for alle er så glad i henne ... ( hun var flink da! men stikket littegran kjedelig synes jeg. uansett, det er bra at du koser deg Lise! og at dere har så mange fine produksjoner lokalt : )

    SvarSlett
  2. Kulturopplevelser er fint å få med seg. Men det går ofte i rykk og napp.
    Og noe treffer oss, andre ting skjønner vi ingenting av. sånn er det bare.
    Når det gjelder håndverkere, er det ikke vanskelig å kjenne seg igjen.
    Da vi pusset opp vårt eneste lille bad med do i vårt gamle, lille bergenshus, måtte vi bo på hytten. Vi kunne jo ikke bo i et hus uten do.
    Dermed fikk vi ikke fulgt med og passet på hele tiden.
    Det resulterte i at vi kom hjem til et bad der vasken var montert slik at det ikke var plass til å bruke klosettet!

    SvarSlett
  3. God ettermiddag og takk for lang kommentar. Jeg håper du fortsetter med det. Jeg liker godt å lese andres tekster. Det er utveksling - noe jeg liker veldig godt. Jeg må fatte meg i korthet nå, har akkurat lagt ut lang tekst. Den ble muliges litt for lang. Vel, sånn er det når man har en lang historie å fortelle. Ha en fin ettermiddag.

    SvarSlett
  4. Egentlig er det litt kjedelig kanskje at jeg skriver om slike kulturopplevelser, men jeg kommer nok til å gjøre det likevel. Brudeblogg:man kan virkelig lure på hvorfor de ikke tenker. stilleben: da fortsetter jeg med lange kommentarer da, og demoer: jeg er så glad for dine trofaste kommentarer

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!