tirsdag 4. oktober 2011

Kjælemonstermasta mi /my pet electric installation

Jeg er så veldig glad i masta mi! Ja, det er jo ikke mi da, den står på eiendommen til Meråker Bruk, men før stod den på den eiendommen som er vår, og som vi ikke fikk kjøpe på grunn av reglene slik de nå er. Det gjør ingen ting, jeg ville jo ikke ha eid den likevel. Men det er den jeg ser, når jeg sitter ute i hagen på småbruket vårt. Jeg synes den er helt nydelig, flott brunfarge, og de gamle glasselementene; helt fantastiske. Og sammen med grønn skog og blå skyer, hva mer kan man forlange av fin utsikt? Tror dere jeg er ironisk nå? Slett ikke. Jeg liker det industrielle i naturen. Jeg elsker havner, gamle fabrikkbygninger, båtslipper.  Jeg er også glad i naturen, men det er stort sett en illusjon at den er upåvirket av oss mennesker. Kanskje det er det ærlige i for eksempel en slik mast som gjør den så fin? Hva synes dere?

I love my electric mast! Well, it is not entirely mine, but I can see it every time I am in my garden at my second home. I think it is beautiful, it has a great brown colour, and the green isolating glass is wonderful. Together with green trees, blue sky and nice clouds, it makes a really nice view. Do you think I am ironical? Certainly not; I love the manmade in nature. I love harbours, old factories, ship yards. I also love the nature, but I think it is an illusion that nature is, or should be,  untouched by man. What do you think?





 
Det norske firmaet Funkle ser også det estetiske master. Så jeg er heldigvis ikke helt alene. De kaller det en maskulin linje, det får så være/ The Norwegian company Funkle makes beautiful blankets and pillows with electrical masts and installations, so I am not completely alone ...

Pledd/Blanket from Funkle


Pute/pillowcase


5 kommentarer:

  1. Jeg må innrømme at jeg vet om penere saker å myse på enn master. Men så flott for akkurat denne masten at du digger den og at det er akkurat du som bor akkurat der. ☺

    SvarSlett
  2. Ja, fin er den!
    Jeg er personlig veldig glad i kulturlandskap. Mer glad i det enn i vilt landskap. Det sier sikkert noe om meg.
    Det blir det en fin kontrast mellom den konstruktive og stramme formen på masta di og skogen. Samtidig som den ikke ser helt ny ut men litt skranglete og halvgammel.

    SvarSlett
  3. Jeg skjønner hva du mener, den har absolutt noe estetisk over seg. Jeg også liker egentlig å se spor etter mennesker i naturen, særlig gamle industri-saker kan være veldig estetiske. Da blir de preget av tidens tann. Så fint å få tips om Funkle, hadde ikke hørt om dem før!

    SvarSlett
  4. for å være ærlig hvis du ikke skrevet på den måte du gjør ( som jeg liker så godt) jeg skulle ikke synes noe om dette ting. men nå ser jeg den with new eyes.... og jeg begynner å liker den ; )

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!