søndag 14. august 2011

Samle deg skatter på jorden

Samle deg ikke skatter på jorden, står det i Bibelen. Phøh, sier nå jeg. Jeg samler så mange jeg vil jeg, så mange jeg får med meg i alle fall. Denne helga har det blitt mange, mange skatter. Vi har for eksempel plukket kantareller. Jeg vet ikke helt hvor mye i kilo, men det var ca 6 liter. Vi har spist kantareller til middagen både lørdag og søndag, vi har lagt til sides til middagen i morgen, og i tillegg har jeg forvellet nok til å fylle fire frysebeger. Og så har vi plukket blåbær. Det er litt sent i sesongen, men når vi gikk opp i høyden, fant vi fin bær. Og så har vi plukket rips. Ja, vi som i mannen min. Jeg så ikke på en gang. Det var så fint i helga at jeg stadig fant meg selv i å synge: Här är gudagodt att vara, å vad li-i-vet dock er skönt.

This weekend we have been out in the nature, picking cantarelles and blueberries, and also some red currants from the garden. We found a lot of cantarelles, best eaten fried in butter, served on a piece of bread.


Sekken fikk jeg da jeg gikk på ungdomsskolen. På syttitallet


Ubeskrivelig godt, du

Kantarellene er ikke alltid like lett å få øye på

Fluesoppen var så fin at den måtte få bli med

Og så rips. Jeg får vondt bak ørene bare jeg tenker på å spise dem. De er så sure...

4 kommentarer:

  1. Oj, så mye gode saker du har fått, deilige blåbær, blir mye blåbærpaier utover nå tenker jeg. Ser du har vært i Istanbul, var det fint eller...jeg har så lyst til å reise dit,)

    SvarSlett
  2. er det ikke deilig! vi er så heldige her i Norge! qourmet mat helt gratis ; )
    også blir jeg ganske grådig jeg og ...

    SvarSlett
  3. Så fantastisk flott og herlig en fangst! Kantareller er supergodt, men jeg er ikke særlig flink til å finne de. I fjor fant jeg faktisk kantareller nok til en middag for to i hagen min, men i år skal jeg nok ut å lete i skogen igjen. Rips fikk jeg mer enn nok av i min barndom, jeg tror vi hadde rips til dessert hele sensommeren... :( Frisk luft, ut å gå tur i natur, og i tillegg komme hjem med slike godsaker = Lykke

    SvarSlett
  4. Å ja, tidlig høst er ikke det verste som finnnes! *S* Jeg har også plukket, men ikke i de mengdene du viser....
    Det er så koselig å rusle på slike sanke-turer - plutselig har du gått mye lenger enn du trodde, sånn i ren fredsommelighet.
    Kos deg videre - Liv

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!