tirsdag 17. mai 2011

Løvetannen viser tenner




Løvetannen er en vakker blomst! Gul og robust står den og sprer gulfargen sin i ren overflod! Det er noe obsternasig over den, trass, og forakt for den gode smak. Her er det ingen slank og elegant stengel. Nei da, den står på sin tjukke, hule stilk, for ikke å snakke om rota. Den er dypt rotfestet, skulle jeg til å si. Men det er upraktisk å bruke metaforer når bildet kommer for likt  det den skal beskrive. Stikker dypt, ja det gjør den i alle fall.

Typisk nok blir den kaldt en besværlig blomst på Wikipedia. Og ja, det er den jo. Jeg liker slett ikke å ha den i bedet, jeg heller. Og den er ikke god å bli kvitt, hvis man vil det. Men den kan brukes både til medisin, salat og vinlegging. Og  barn har en umasse ting man kan gjøre med løvetenner; Man kan flette blomsterkrans og ha på hodet og være prinsesse i blomsterenga, man kan ta stilken og lage en liten kortvarig fløyte med veldig bitter smak (nesten som ørevoks), man kan dele dem på langs og legge dem i ei bøtte vatn, så blir det fantastiske krøller, og man kan skyte på hverandre med blomsterhodene. Og så kan man blåse frøparaplyer langt avsted, slik at løvetennene sprer seg enda mer. I Molde kaller man løvetennene poppeloppe. Er det ikke et fint ord? Det er en type onomatopoetikon, tror jeg. Beskriver lyden når man skyter dem av stilken. Men jeg vet ikke... Uansett, jeg liker den jeg, bortsett fra når den er i bedet!

3 kommentarer:

  1. Takk for gode ideer her! skal lage en litten krans til min prinsesse ...
    også har jeg en løvetann oppskrift men det kommer nok på bloggen ; )

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig kommentar hos meg! Ja, det er godt å være barnslig. Nydelig 17. mai sløyfe du viste oss i forrige innlegg. Heldige deg! Den var bare helt fantastisk flott!

    SvarSlett
  3. Å, jeg husker hvor gøy det var å skyte på hverandre, og den var fin "å lage mat av" når vilekte med dokkestellet ute. Den er rund og gul som sola, og er for meg en glad blomst. En glad og litt frekk blomst:-)

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!