mandag 23. mai 2011

La dem spise kake!

Dette sitatet er tillagt Marie Antoinette. Hun skal ha sagt dette da det ble klaget på at hoffet brukte opp statsfinansene på luksus, mens de fattige ikke hadde brød en gang. La dem spise kake, skal hun ha sagt. Det er visst en historieforfalskning, men var nok på sitt vis sant likevel. Overklassen hadde nok ikke særlig forståelse for hvordan det var å mangle mat.

Men i alle fall og hvorom allting er, jeg har vært i konfirmasjon. Gutten til minstesøstra mi ble konfirmert. Husbonden  lovte å bake kransekake. Det gjør han alltid når han blir invitert. Det gjorde han. Men gjett hva som lå igjen i fryseren da vi var kommet halveis på veien sørover? Riktig, kransekaka. Vi kom på det da vi var på Oppdal, heldigvis fikk vi kjøpt der.

Nå er vi romsdalinger, søstra mi og jeg og resten av familien, bortsett fra på morsida da, for der er det namdalinger. Bra blanding. Når det er selskap, blir det voldsomt. Jeg tror bearlagtradisjonen sitter igjen. Når det er selskap, hjelper vi til alle, og tar med sin spesialitet til kakebordet. Det skal ikke være nok. Det skal være mer enn nok, det skal være overflod. Det har hendt at jeg har vært pinlig berørt i bryllup på andre kanter av landet, hvis det er lite kake. Som sagt, husbonden pleier å ta med kransekake. Farmor hadde alltid med Verdens beste, og sitronkaka si, og så videre, og så videre. Og for sikkerhets skyld baker man selv, og kjøper noen digre poser twist, kanskje. Det skal være nok. Her ser dere kakebordet i går i konfirmasjon.


Til opplysning, vi var ca 40 personer. Stor lukket valnøtt, bløtkake med sjokoladekrem, ostekake, to oreokaker, vanlig bløtkake, ritzkake, kransekake, suksessterte, sherryfromasj, gele, hjemmelaget karamellpudding, pavlova, charotte rousse og kringle, som ikke vises på bildet. Det ble nok. Mer enn nok, akkurat som det skulle! Slik holder romsdalinger selskap. (og sunnmøringer, og nordmøringer også selvfølgelig, og egentlig gjør trøndere det også, i alle fall nesten så gale..)Noen flere?

5 kommentarer:

  1. Herlige kaker mmm... Dette høres, og ser veldig kjent ut! Det må jo være nok kaker om eventuelt noen stikker innom i dagene etter festen også! Vi hadde alltid naboene på "skalkfest" dagen etter konfirmasjonen :)

    SvarSlett
  2. Ahh for et deilig kakebord! DER kunne jeg har trivdes godt ja!
    Ja i festlige lag skal det ikke mangle på maten og kakene. Slik har det alltid vært hos oss også.
    Takk for kommentar hos meg :D Akuratt de snurre lysene på kjøkkenbordet er i fra Mamma, fra min barndom.. ENDA ikke brent. Tidligere har jeg kjøpt hvite,skinnende, snurrelys på "Tilbords". Men de var forferdelig å brenne, spraket og rant og oppførte seg veldig rare.. Fristet ikke til gjentakelse.. Kanksje de har andre typer der? Ja når jeg tenker meg om er det ikke ofte jeg ser snurrelys i butikkene jeg er innom.. hum.. Ikke populært lenger?

    Med vennlige hilsner fra Med et lekent sinn

    SvarSlett
  3. Ja, kaker må til når det er fest. Jeg har tatt med meg min kaketradisjon til Strømmen. Og det er alltid like morsomt å arrangere familiefester for en blanding av øst- og vestlendinger, for "min" side av slekta tar med seg minst ei kake per familie til kakebordet, østlendingene sjokkeres hver gang over kakeoverfloden :)

    SvarSlett
  4. Utrolig flotte kaker! Det er deilig og raust når det er mer enn nok! Dessverre tåler jeg ikke hvete, men elsker allikevel kaker selv om jeg da må bake selv...-eller bare spise krem og pynt!

    SvarSlett
  5. Endelig kan jeg legge inn kommentarer igjen, ser det ut til. Er du glad i kake, lønner det seg å ha romsdalinger i omgangskretsen!Løp avsted og skaff deg en med en gang!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!