søndag 27. februar 2011

Handa til oldefar

Oldefar på Brekken hadde så mjuk og glatt hand. En gang hadde den nok vært full av træler, av furer som aldri ble helt rene selv om han vasket og vasket. Men da jeg var liten var han en gammel mann, med ei glatt og mjuk hand. Som jeg strøk på. Blodårene stod litt ut, jeg kjente med fingeren over dem. Også hadde han en stor kul på handa.Oldefar, hvorfor har du en stor kul på handa? De e no bærre slek.  Nede i stua satt han i gyngestolen sin, eller han gikk rundt omkring med hverdagsstokken sin til hverdags, og med søndagsstokken til søndags. Og fortalte. Ja, "I huse no godt hainn Bjørnsjerne, i", kunne han fortelle. Eller: Einn gong i å'n far kom ne frå fjellå, va de einn stor ulveflokk nepå atlegen her".


Oldefar og Lise

Oldefar hadde et langt liv, han ble 96 år og døde i 1967, da jeg var 9 år. I sine unge år var han en staselig mann. Og oldemor, som døde før jeg ble født, var utrolig vakker hun også. Se dette flotte bildet:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer!