mandag 31. januar 2011

Å samle lykke i et glass

Noen samler på sommerfugler, for eksempel. Hemuler og desslike, gjør det. Men dessverre, det er vanskelig å ha levende sommerfugler i samlinga si. Å samle lykke er mye bedre. Ja, da, det hører sikkert litt sånn new age og drømmefangeraktig ut, min indre indianer på tur eller noe slikt. Men det dreier seg mer om å samle nektar for mørkere dager.

En dag da barna var små, var vi på tur alle fire; Vesla, Påsan, far og mor. Gutten i meis, jenta til fots. Været var fint, det lukta skog og kvae, gode sollyder kunne høres i skogen. Tenk at jeg skulle kunne ha det så fint! Da bestemte jeg meg for at dette skulle jeg ta vare på. Om jeg noen gang skulle falle for fristelsen til å si at jeg aldri hadde hatt det godt, skulle jeg tenke på dette øyeblikket. Jeg avfotograferte det med hele meg. Gjemte det i hjertet mitt, som Maria. Det er det fineste familiefotografiet jeg har!

Jeg har mange slike nektarbilder. Men dette var det første jeg tok bevisst. Og derfor det som betyr mest, tror jeg.

1 kommentar:

  1. Jeg letter etter Fredrik som er kunstner og fant... deg! For er ikke du en ord kunstner jeg vet ikke hva....

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!