lørdag 29. januar 2011

Nora

Det er ikke mulig å gjøre det bedre! Jeg har vært på Trøndelag teaters oppsetting av Et dukkehjem, og det var en ekstremoppsetting. Den var ikke bra. Den var langt fra bra. Den var fantastisk!!! Scenografien var utrolig bra, lekker, elegant, vakker, nydelig, effektiv...
Og Nora! Denne gangen var hun ikke søt og yndig. Hun var stor, sterk, flott. Og derfor var det ekstra tydelig at hun var fanget i dette dukkehjemmet sitt, hun som egentlig var en sterk kvinne. Aldri før har teksten talt så sterkt! Det var nesten uutholdelig bra. Teksten var den samme, men handlingen ble trukket opp mot vår tid. Et nødvendig grep, vi har sett nok av klunkemiljøer nå. Nora danset ikke tarantelladansen, hun danset til Diamonds are a girls best friend. I Marilynkostyme. Aldri før har jeg sett en Nora som har grepet meg slik!

Se bildene fra Trøndelag teater her
Alle bilder:  GT Nergaard






 Teaterets presentasjon av stykket her
Adresseavisas kritikk
Kronikk i Adresseavisa her

-En kraftprestasjon
- denne stilsikre, forfriskende, energiske og fantasifulle utgaven av Ibsens største klassiker. Publikum holder omtrent pusten
- Scenografien er enkel og strålende
Ole Jakob Hoel
Adresseavisen




- knapt noen gang tror jeg faktisk jeg har flirt så godt på teater til vittige replikker og utrolig kroppsspråk. Ane Skumsvoll i særklasse i så måte. For ei dame!!
Eva Hilde Murvold
Trønder-Avisa


- Tidenes dukkehjem
- Aldri har vi sett Nora bedre, aldri har vi opplevd budskapet klarere og aldri har det fortonet seg mer aktuelt
Audhild Øye
Avisa Sør-Trøndelag


- en forfriskende opplevelse som ikke svekkes av anstrengt aktualisering
- Den helt nødvendige oppdateringen er foretatt med leken eleganse
- Trøndelag Teater har hentet frilanser Ane Skumsvoll til å spille hovedrollen – et svært vellykket valg
Martin Nordvik
Aftenposten


- modernisert, tydeleg og særs underhaldande
- Eg har aldri sett ei betre Nora
Amund Grimstad
Klassekampen

Og dessuten, les gjerne mine tidligere blogginnlegg om innstengtheten: her og her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer!