mandag 20. desember 2010

Jeg er en prokrastinatør som prokrastinerer

Det kan hende at det heller heter prokrastinator. Høres det ikke fint ut? Jeg skal love deg at det ikke er så bra. Det er den hangen jeg og andre, forhåpentligvis, jeg håper jo at jeg ikke er alene, og det tror jeg ikke, siden det finnes et ord for det, har til å gjøre alle andre nesten viktige ting  bare for å utsette den ene, viktige tingen som man MÅ gjøre. Nå har jeg laget meg en regel, helt tullete selvfølgelig, om at jeg må, MÅ, poste en ny blogg hver dag. Må jeg det da? Selvfølgelig ikke. Men da kan jeg utsette de andre tingene som jeg må, for eksempel rydde, eller vaske klær. Eller rydde bestikkskuffen. Det trenger jeg heldigvis ikke gjøre nå, for det har yndlingssønnen min gjort.

Under overflaten er huset ryddig. Men kjøkkengolvet minner meg om ei strofe i Millom bakkar og berg utmed havet: han såg ut på det bårute havet, det var ruskut å leggja utpå... jeg har dessuten kjøpt meg vaskemiddel med julelukt, så det blir nok vei i vellinga og jul i år også.

Christmas clean julevaskespray fra Cornelias hus


Ellers lager jeg Turkish delight akkurat nå, mens jeg sitter i sofaen. Den lager seg selv i 11/2 time når den bare blir hjulpet i gang. Det skal bli rose-lokum. Jeg vet ikke om det blir vellykket, men jeg kan alltids skrive ned oppskriften, så kan andre også prøve, om de har lyst:

Güllü lokum
 700 gr sukker
6 dl vann110 gr maisenna (+ litt ekstra til å strø formen med)
2-3 ss rosenvann
melis

Legg et klede (kopphådduk?) i ei firkanta form, ca 18-20 cm, og dryss et tynt lag maisenna over det hele

Hell sukker og vann i en tykkbunnet kjele, og la det få et oppkok under stadig omrøring.
Rør maisenna melet ut i ca 2 1/2 dl vann, og rør dette sammen. Bland maisennajevningen inn i sirupen litt etter litt, slik at det ikke blir klumper. (det fikk ikke jeg til, men man kommer langt med stavmikser og sikt)
Fortsett å røre mens du gir massen et oppkok. Slå ned til laveste trinnet, og kok uten lokk i ca 1 1/2 time. Rør om ofte. Massen skal bli så tykk at den nesten ikke renner av skeia. Tilsett rosenvann(som du får kjøpt i innvandrerbutikker, men du kan selvfølgelig sette til andre smaker i stedet), og evt. konditorfarge. Slipp en dråpe i et glass kaldt vann, og se om den blir til gele. 
Hell massen i formen og la den avkjøle  og stivne. Bre et tykt lag melis på ei plan flate, og hvelv lokumen oppå. Ta av ostekledet, børst av overflødig maisenna, og skkjær massen i små firkanter. Rull hver firkant i melis tild den er godt dekket over det hele. 


 

3 kommentarer:

  1. Hva med prokrastinatrise eller prokrastinartrøse?

    SvarSlett
  2. hehe, det kan hende, det blir uansett ikke gjort det som gjerast skal!

    SvarSlett
  3. Lokumen ble ingen delight, helt komplett og totalt mislykket. Og dette var en språklig hapologi.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!