lørdag 25. desember 2010

Gloria in Excelsis deo

Gloria in excelsis Deo. Et in terra pax hominibus bonae voluntatis.
Laudamus te, benedicimus te, adoramus te, glorificamus te.
Gratias agimus tibi propter magnam gloriam tuam
Domine Deus, Rex caelestis, Deus Pater omnipotens.
Domine fili unigenite, Jesu Christe.
Domine Deus, Agnus Dei, Filius Patris.
Qui tollis peccata mundi, miserere nobis.
Qui tollis peccata mundi, suscipe deprecationem nostram.
Qui sedes ad dextram Patris, miserere nobis.
Quoniam tu solus sanctus. Tu solus Dominus.
Tu solus altissimus Jesu Christe, cum Sancto Spiritu, in Gloria Dei Patris.
Amen

I dag, første juledag var vi som alltid, eller nesten alltid, i kirken. Det er mye kjekkere enn julaftensgudstjeneste med mye styr og barn i lakksko og sinte folk som ikke får plass i kirken og alt det der. Første juledag er det alltid god plass, i alle fall i vår kirke. Og etterpå er det kirkekaffe hjemme med all den gode julematen. Jeg ønsker dere alle ei riktig god jul! Nedenfor er teksten i oversettelse til norsk.


Vivaldis Gloria






Ære være Gud i det høyeste. Og fred på jorden for mennesker av god vilje.
Vi priser deg. Vi velsigner deg. Vi tilber deg. Vi forherliger deg.
Vi takker deg for din store herlighet.
Herre vår Gud, himlenes konge, Gud allmektige Fader.
Herre, du enbårne Sønn, Jesus Kristus.
Herre, vår Gud. Guds lam, Faderens Sønn.
Du som tar bort verdens synder, miskunn deg over oss.
Du som tar bort verdens synder, hør vår bønn.
Du som sitter ved Faderens høyre hånd, miskunn deg over oss.
For du alene er hellig, du alene er Herren.
Du alene er den høyeste, Jesus Kristus, med den Hellige Ånd i Gud Faderens herlighet.
Amen.


3 kommentarer:

  1. Stod du opp så tidlig 1. juledag? Det står altså kl 07:04 på innlegget..

    SvarSlett
  2. Nei nå ser jeg: det står 11:26 på min kommentar, men klokka er 20:27

    SvarSlett
  3. Nei, jeg stod nok ikke opp så tidlig nei, men jeg var faktisk i kirka. Jeg liker å gå i kirka første juledag.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!