mandag 27. desember 2010

Gi meg en cowboy til mann

sang Wenche Myhre da vi var barn. Cowboyen var den store helten, a poor, lonesome cowboy a long way from home. Vi satt klistra til tv'n når Kruttrøyk var på, og lo oss skakke av Fleksnes sin fortvilelse når fjernsynet (ja, for det hette det i de dage, i forrige årtusen) klikka. Da spilte han Mexicojo og Kitty på salonen og var alle rollene selv. Gunsmoke, starring James Arness... Han hadde norske aner, og Norge gikk av skaftet da selveste Festus kom og vitja Noreg. Det var da vi hadde bare en kanal! Vi ungene lekte cowboy og indianer, og det var en evig krig som gikk for seg i skogkanten.


Om jeg aldri har vært noen  stor elsker av westernmusikk, og haaater steelgitar, liker jeg mye av cowboyestetikken. Bud Spencer og Terrence Hills spaghettiwesternfilmer er fremdeles like morsomme, synes jeg. Men så har jeg muligens en enkel humor. Og selveste Clint Eastwoods The Good, the Bad and the Ugly er udødelig. Det er filmmusikken også. Men i de gamle filmene var liksom ikke blodet blod, og alle var så reine i tøyet! Dette er radikalt forandret i serien Deadwood fra HBO. Jeg synes den er utrolig interessant, fordi den  viser et samfunn uten lov og orden, og hvordan siviliseringsprosessen gradvis tillater at disse ordningen blir innført. Det er den sterkeste som overlever, og den svake bukker under. Og her skal jeg love de er skitne i tøyet, ja. Du kjenner nesten hvordan det stinker av dem. 

Og så er det tegneseriene; Tex Willer og Lucky LukeJeg har ikke alle tegneserieheftene om sistnevnte, men det er ikke langt unna heller. Det morsomme er at Lucky Luke ofte skriver om de samme personene som du finner igjen i Deadwood. Som Calamity Jane og Billy the KidDe er ikke fantasifoster, men temmelig myteomspunnet kan man vel likevel si at de er. 



Mange designere er inspirert av cowboyer. Kath Kidston har for eksempel laget et veldig morsont cowboystoff. 




Meyer-Lavigne for Crafts collection har redkorert gamle fat med cowboymotiv:





Til cowboyestetikken hører også kaktus. De finnes utrolig mye kaktusdesign. Se nedenfor. Bildene er fra Desingboom












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer!