lørdag 18. desember 2010

8 kvinner

Jeg liker det teatralske, det utenomvirkelige, det surrealistiske, det koreograferte, det vil si alt som ikke er traust og grå sosialrealisme. Det har vi da virkelig nok av i hverdagen. Jeg er også temmelig nostalgisk av meg, det er vel vanlig når man har begynt på sin nest beste alder. I 2002 kom det en utrolig flott fransk film, men de beste franske kvinnelige skuelspillerne. Alle av dem, på et brett. Det var nesten ikke mannfolk i filmen, bare far sjøl i stova, som ble myrdet, eller ble hand det? Historien settes igang når nest yngste datter kommer hjem på juleferie, og far forskanser seg på kontoret; alt for mange kvinner! Man kan forstå ham. Innimellom er det pause med sang, absolutt fabelaktig for oss som liker sånt.

Jeg kunne ikke glemme filmen, men jeg glemte navnet. Inntil for et par år siden, da NRK viste den igjen; 8 kvinner, selvfølgelig! Og et mord! Hvordan kunne jeg ha glemt! Av Ozon. Og med Catherine Deneuve, Isabelle Huppert, og den fantastiske da helt unge Ludivine Sagnier. Jeg elsker filmen, og jeg må se den hvert år, i jula. Det er bare en eneste utescene, så vidt jeg husker, og den minner meg om en snøkule (snowglobe).Komplett med rådyr.Klærne er fra sent femti/tidlig 60-tall. Trykker du her vil du forstå hva jeg snakker om. Jeg har lett etter gode bilder fra filmen i dagevis, men fant dem til slutt i en blogg, jeg har lånt dem av Andi B. Goodeuten å spørre riktignok... 




















Traveler 225 at night:  Walter Martin & Paloma Muños






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer!