fredag 26. november 2010

Å være i Paradis

Som sagt, jeg elsker det søte (og må betale for det også).Men jeg prøver å være fornuftig oppi all galskapen, og spiser heller tørka frukt enn godter. Aller best er tørka dadler, men fiken er en god nummer to. Og historien er minst like lang som for dadlene.Nå vet vi ikke akkurat om Adam og Eva spiste fikener, men de brukte i alle  fall fikenblad til klær! Her er to flotte eksempler på det. Albrecht sitt er vel en smule mer klassisk enn bildet fra The Brick Testament






 Fiken kan man bruke til veldig mye godt. Da vi var små, var formkake med fiken et must til jul. Da mamma var borte hele desember fordi morfar var syk, fant vi hjemmeværende barn som var store nok ut at vi måtte i alle fall sørge for at det var fikenkake til jul. Vi hadde nok ikke alle ingrediensene hjemme, så vi for gardimellom for å spørre om de hadde fiken og egg og det som skulle til. Men kake ble det. Her er oppskriften:

 250 gr smør
500 gr sukker
3 egg
3 dl melk
500 gr kveitemjøl
1 ts natron
250 gr tørket fiken
Rør smør og sukker hvitt, rør i eggene , bland natron i melet, og bland resten sammen. Dette er nok til to former (brødformer) Jeg kan tenke meg at det er godt med litt rom i røra. Kanskje til og med at fikenene hakkes opp og legges i bløt i brun rom over natta. Eller hvorfor ikke  Svenska flaggans punsj, hvis du av en eller grunn har kjøpt det.
 

Det finnes selvfølgelig mengder av oppskrifter på nettet med tørket fiken. RecipeLand alene har 52 oppskrifter. Jeg har ikke prøvd ut noen av dem, for jeg spiser stort sett fiknene rett fra pakken. Alt for mange. Alt for lenge. Men jeg har veldig lyst til å lage fikenkaken igjen. Kanskje det er 20 år siden sist.  Jeg tror også at jeg skal prøve å lage fikenkonfekt i år. Enda en kaloribømb. Som min kjære far sa en gang: Se kaloriene, hvor de slynger seg om offeret! Jeg tar frivillig på meg offerrollen!
    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer!