mandag 22. november 2010

På utallige oppfordringer



På utallige oppfordringer (strengt tatt er det bare to, men siden jeg nå nettopp har begynt å blogge, synes jeg to teller for mange) bringer jeg i dag oppskriften på appelsinkylling.
 Det er angivelig meksikansk mat, forhåpentligvis en smule mer autentisk enn taco og hvetetortilla, men man vet aldri. Det spiller vel egentlig ingen rolle, tenker jeg.

 







Sombrero skal i allfall være meksikansk. Ellers har jeg ikke noe særlig forhold til Mexico, men med en gang jeg sender tankene i den retning, får jeg med en gang færra te Mexico på hjernen. Og hvordan blir man kvitt slik emosjonell kløe? Prøv med Turboneger istedet for Lynni, kanskje? Men altså: På utallige oppfordringer osv, her kommer oppskriften på appelsinkylling. Vi fant den i ei kokebok utgitt på norsk i 1996 (Ganske enkelt Meksikansk kokebok, av Heather Thomas. Notabene forlag) og den er servert utallige ganger på spisebordet vårt, også når vi har hatt besøk av gode venner. Arkene i boka har klistret seg sammen på side 56 og 57 der oppskrifta er, ingrediensene ligger i  sedimentære lag.


 
Pollo con naranjas-appelsinkylling
1 ts salt
1/4 ts malt kanel
1/8 ts malt nellik
I kylling delt i fire
2 ss olje
1 hakket løk
2 knuste fedd hvitløk
1 1/2  dl friskpresset appelsinsaft
1 1/2 dl hønsekraft (eller tilsvarende buljong fra terning)
2 ss rosiner
2 grønne chilipepper i skiver, og uten frø (1 rød chili går like greit)
1 1/2 dl mandler i skiver ( ikke kjøp ferdigskivede, de smaker alt for lite her)
3 appelsiner, skrelte, i tynne skiver
2 ss frisk koriander

Framgangsmåte:
Bland salt, kanel og nellik, og gni blandinga inn i kyllingstykkene. Varn oljen i ei stor steikepanne,og steik kyllingen på alle flater. Hell overflødig fett ut av steikepanna. Ha løk og hvitløk i panna, og surr til passe myk og gylden, legg i kyllingen .(Jerngrytenpasser alltid fint). Tilsett appelsinsaft, hønsekraft, rosiner og chilipepper. Legg på lokk og småkok i 1 time eller til kyllingen er ferdig. Ha så i appesinskivene, og la dem bli varme. Dryss over hakka koriander. Server med ris eller quinoa.

Dette var omtrent den originale oppskriften. Jeg vil anbefale at du skaffer deg en stor kylling, når du først lager denne retten, er det fint å ha til restemat også. Og dessuten vil alle ha mer, dette er seriøst godt! 


Jeg hadde helt glemt denne retten, nå er det ikke lenge før vi skal prøve den igjen. 

For å få et fullstendig måltid, trengs det også en grønn salat. Ikke noe mer komplisert enn det, for da blir det konkurranse mellom hovedrett og salat. 



























1 kommentar:

Jeg blir veldig glad for kommentarer!